Svetový design v kocke: Charles a Ray Eames
25. 9. 2019
Prvá kapitola našej novej série o výrazných osobnostiach svetového dizajnu sa zaoberá hneď dvojicou zloženou z architekta Charlesa Eamesa a jeho manželky, umelkyne Ray Eames. Z ich spolupráce vzišlo niekoľko desiatok dnes už ikonických a svetovo veľmi cenených kusov nábytku.
Charles vyštudoval architektúru a Ray pochádzala z newyorskej avantgardnej umeleckej scény, obaja však prešli Umeleckou akadémiou v Cranbrooku v Michigane, kde ich mentorom bol otec Eera Saarinena, famózny Eliel Saarinen. Spoločným cieľom manželov sa po ich začiatkoch stalo vytváranie nábytku, ktorý by mohol byť vyrábaný hromadne a za prijateľnú cenu.
Jedným z prvých výtvorov bola stolička z tvarovanej preglejky, vyvinutá z koncepcie určenej pre súťaž Organic Design in Home Furnishings v roku 1940. Počas druhej svetovej vojny Eames pracoval na zakázkach pre námorníctvo USA, z preglejky vytváral dlahy, nosítka a kabíny lietadiel. Vďaka rozsiahlemu výskumu v oblasti tvárnych vlastností preglejky vznikli niektoré vskutku klasické diela, ako v roku 1945 stolička LCW (lounge chair wood - relaxačné drevené kreslo) a LCM (lounge chair metal - relaxačné kovové kreslo), ktoré mali komponenty z tvarovanej preglejky. Nami novo očalúnené kreslo “lounge chair wood” máte možnosť vidieť na fotke.
Eamesovci sa rozhodli svojim zákazníkom dodávať to najlepšie, čo bolo na trhu, včetne koží a zvieracích koží so srsťou. Po predošlých pokusoch s preglejkou sa manželia zamerali na nábytok vytvorený z jediného kusu materiálu, tentokrát už ale z laminátom spevnených plastov. Za zmienku stoja jednotlivé typy nábytkov z edície Plastic Shell Group: RAR (rocking armchair rod - tyčové hojdacie kreslo), DAR (dining armchair rod - jedálenské tyčové kreslo) La Chaise (laminátové kreslo). Najviac z ich dizajnových návrhov vyrobila a distribuovala behom 50. a 60. rokov 20. storočia firma Herman Miller, ktorá spoluprácu začala po tom ako manželia Eamesovci navrhli vzhľad predvádzacej siene Hermana Millera v Los Angeles.
Prvým prienikom Charlesa a Ray Eamesových na trh vyššej kategórie boli relaxačné kreslo 670 a podnožka 671 z luxusnej dyhy z ružového dreva (Rosewood) a ihneď zaznamenali úspech. Ich snaha zahrnúť do výroby úplne nové materiály ich zaviedla k metóde využitia ocelových tyčí, hliníku i čalúnenia istým druhom umelej kože zvanej Naugahyde.
Manželia Charles a Ray Eamesovci sa pozdejšie vo svojej kariére presunuli od nábytku k fotografii, filmu a výstavám dizajnu. Právom sú dodnes uznávanými dizajnérmi, ktorí špecifikovali takzvaný Americký modernizmus polovice minulého storočia.
Zdroj: Miller Judith, Užité umění